Vid köp hos Leksaker.se har du alltid 1 års garanti på alla dina produkter samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Reklamationsrätten gäller fabrikationsfel. Fabrikationsfel är fel som uppstått under tillverkning och som skiljer varan från en likartad vara utan tillverkningsfel. När det handlar om solblekta produkter, missfärgade produkter eller rost och punkteringar går dessa endast att reklamera inom skälig tid från det att varan levererades.
Vid en reklamation ska du kontakta kundtjanst@leksaker.se med en utförlig beskrivning av felet samt bild eller alternativt film för att styrka felet som beskrivits.
Gällande fel eller reklamationer som uppstått genom slitage eller brist på underhåll och service så gäller ej reklamationsrätten.
Om du fått en produkt levererad som inte är komplett, utan att det saknas delar så ska du omgående kontakta Leksaker.se för att vi ska kunna åtgärda detta och skicka ut de delar som saknas.
Reklamationsrätten gäller inte om du som kund själv orsakat skadan eller underlåtit att meddela Leksaker.se i sådan tid att vi kunnat avhjälpa felet. Vid avsaknad av varor vid leverans så ska reklamation göras inom 5 dagar från att leveransen mottogs.
Om du fått reklamationen godkänd av oss så står Leksaker.se för alla returkostnader i samband med att du returnerar försändelsen.
I de fall ett produktfel behöver undersökas ytterligare för att avgöra om felet är ett tillverkningsfel eller inte så kommer vi att kontakta dig som kund. Eventuellt kan vi behöva få varan återsänd till oss för vidare kontroll. Kan vi konstatera att det föreligger ett tillverkningsfel på produkten så kommer vi åtgärda detta utan kostnad för kunden. En ersättningsvara kommer då att sändas till kundens beställningsadress om inget annat överenskommits. Om tillverkningsfel inte kan påvisas så kommer du som kund få artikeln i retur och få betala fraktkostnad i samband med detta.
Om du fått en retursedel och frakthandlingar via kundtjänst så är dessa giltiga i 30 dagar. Du kommer som kund erhålla frakthandlingarna digitalt via e-post. Om frakthandlingen hinner förfalla innan du hunnit posta paketet så kommer inte Leksaker.se längre ombesörja kostnaderna för returfrakten och du som kund behöver då boka och betala för returfrakten hos valfri speditör.